HIGHEND TAMPERE 25.–26.9.2010

 

Keijo Tanskanen

 

Kooste Suomeksi artikkelin lopussa.

 

COVERAGE IN ENGLISH

 

Hifihuone arranged the Highend Tampere 2010 event unusually in autumn. Also an environment had been changed, instead Hatanpää manor house the event was held in Grand Hotel Tammer. Unfortunately the change brought less favorable room acoustics, but some of the demonstrations were still quite good, actually surprisingly good. The events size was limited in sixteen occupied rooms which enabled relaxed feelings for the visitors. Once again, we must be thankful for the hosts and all demonstrators. It is undeniably honorable that these kinds of events will be arranged continuously.

 

The most successful setups/rooms are shown in the photos below. I was delighted at the Magnepan 1.7 setup’s overall presentation which was smooth and airy. The same evaluation concerned for the Marten Getz setup/room, which actually delivered a bit more punch and dimensionality for the sound, very likely partially by the help of bigger room. But the most punchy and dynamic sound was heard in the Focal Scala Utopia room, one could even blame it for emphasized impressiveness and bass performance. The room-setup combination was anyway quite imperfect. There were two more rooms which I liked: Fischer & Fischer 450 room and SA Explorer room. I thought that F&F stone speakers will never match into this kind of small room but I was wrong, they worked unbelievably well, but naturally not optimally. SES Mistral room was good by chamber music but quite hopeless by full range music (suffered seriously from flaws of acoustics).

 

The Highend Tampere 2010 was definitely not a failure, but in my opinion the changes were questionable, especially in the manner of sound reproduction. For many audio enthusiasts these kinds of events are the few ones where to listen to expensive setups, and if presentations fail, they will have quite wrong ideas of the equipment and high-end. So, I’ll launch my criticism and strongly encourage arrangers for a further development of the event.


 

Some photos

 

 

The new Magnepan 1.7 with BelCanto front end

 

 

 

 

Marten Getz speakers with MacIntosh electronics

 

 

 

 

Focalin Scala Utopia speakers, Pro-Ject vinyl player and Trigon amplification

 

 

 

 

Fischer&Fischer 450 speakers with NAD electronics

 

 

 

 

SA Explorer speakers, Pro-Ject 6PerspeX vinyl player and Trigon amplification

 

 

 

KOOSTE TAPAHTUMASTA

 

Ihan ensimmäiseksi haluan kiittää Tampereen high-end 2010 järjestäjiä. On upeata, että Suomessa saadaan aikaiseksi edes tämän tasoisia tapahtumia! Tapahtuma oli järjestyksessä jo neljäs, mutta tällä kertaa ”pidot” pidettiin Grand Hotel Tammerissa menneiden vuosien Hatanpään kartanon sijaan. Ymmärtääkseni paikan valinta oli järjestelyjen ja kulkemisen kannalta katsoen onnistunut ja kävijä määräkin ylitti aiempien vuosien saldon. Jäikö kenellekään siis mitään hampaankoloon?

 

Tällaisen tapahtuman järjestäjät joutuvat pohtimaan ja ratkaisemaan monia asioita. Seurauksena on väistämättä kustannusten laskennan lisäksi myös kompromisseja ja vähemmän mukavia valintoja. Tämän vuoden tapahtuma oli mielestäni äänen- ja musiikintoiston kannalta katsoen askel taaksepäin. Ei siksi, että laitteistot olisivat olleet huonoja tai huonompia kuin aiemmin, vaan siksi, etteivät ympäristö ja akustiikka olleet laitteistojen edellyttämällä tasolla, tai edes sillä tasolla, missä aiempina vuosina oltiin. Toki Hatanpään tilatkin olivat kaikuisia ja edellyttivät lisävaimennuksen käyttöä, mutta siellä kuuntelutilat olivat kuitenkin tyypillisesti suuremmat ja rakenteet akustisesti paremmat.

 

Onnettomista huoneista huolimatta useampikin kattaus oli kuitenkin saatu soimaan varsin siedettävästi, mikä tuli todettua myös mukana hilaamieni äänitteiden kera. Kun odotukset olivat olemattoman vähäiset, niin kirjoittajaa ilahduttivat positiivisesti Magnepan 1.7, Marten Getz, Fischer&Fischer 450 ja SA Explorer kaiuttimien ympärille rakennetut setit. SES Mistral ajettuna Trigonin elektroniikalla tarjosi pienimuotoisella musiikilla kelpo ääntä ja Focalin Scala Utopia tykitti dynaamisempaa tavaraa varsin uskottavasti, joskin raskaiden balanssiongelmien saattelemana.

 

Se, että joitakin settejä oli onnistuttu saamaan siedettävään soittokuntoon, kertoo tietenkin ilmeisen harkituista ja onnistuneista kaiutinvalinnoista ja/tai kaiuttimen erityisestä sopivuudesta myös akustisesti haastaviin olosuhteisiin. Ja vaikka tapahtuman äänellinen anti mielestäni hiukan putosi aiempiin vuosiin verrattuna, niin toki tapahtumassa oli perinteisen leppoisa henki ja pelkät pienet rupattelutuokiot palkitsivat kävijänsä. Tätä sosiaalista aspektia hifiharrastajien järjestämine saunailtoineen kun ei sovi unohtaa!

 

Tällaisissa tapahtumissa monille harrastajille kaikkein keskeisin asia on uskoakseni se, miten musiikki eri laitteistojen välittämänä toistuu. Heille tällaiset tapahtumat voivat olla ainoita tapoja kerätä kokemusta järeämmistä laitteista, niitä kun ei saa kotikuunteluun, ainakaan kovin helposti. Innokkaimmat venyvät tietenkin kuuntelemaan kiinnostavia laitteita myyjien ja maahantuojien parempiin tiloihin tai kanssaharrastajien tykö, mutta se vaatiikin jo sitten useampia keikkoja, monesti vielä pitkien matkojen päähän. Olisi siis kovastikin hyödyllistä, että tällaisissa tapahtumissa pääsisi paremmin perille laitteistojen tuottamista ominaispiirteistä, etenkin kun tarkoituksena on esitellä normihifiä laadukkaampia tuotteita! Kokenut harrastaja osaa tietysti kohtuudella paikantaa huoneiden tuomia värityksiä eikä laita niitä laitteiden piikkiin, mutta kokemattomammalle tehtävä on ylivoimainen.

 

Vanha sanonta kuuluu, ettei tuleen jää saada makaamaan. Esitetystä kritiikistä huolimatta täytyy siis säilyttää positiivisuus ja katsoa eteenpäin. Tapahtuma täytti varmasti sille asetetut tavoitteet monilta osin, mutta äänentoiston kannalta katsoen heräsi varmasti varsin perinteisiä ja perusteltuja kysymyksiä settien esittelyn mielekkyydestä. Kannattanee siis jatkaa ponnisteluja akustisten olosuhteiden parantamiseksi joko samaisessa hotellissa tai sitten toisaalla! Ymmärrän kyllä, jos vaikeita valintoja ja kompromisseja joudutaan tekemään jatkossakin, mutta haluan kuitenkin omalta osaltani kannustaa järjestäjiä suuntaan, jossa laitteille tarjotaan tämänkertaista paremmat edellytykset tarjota musiikillisia elämyksiä.